Kontrast och reflexer i den optiska tuben

Hem Forum Utrustning Kontrast och reflexer i den optiska tuben

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2050
    STAR medlem
    Deltagare

    Jag har roat mig med att följa diverse trådar på cloudy nights och andra platser för att samla erfarenheter kring eventuella reflexer i optiska tuber som C11 Edge HD (SCT).  Jag har observerat reflex-artefakter i några av mina bilder, och så har jag upplevt ringstrukturer som jag trott varit vinjettering… nu vet jag lite mer. Baffelröret är föremål för reflektion, speciellt den inre delen. Första om vi tittar in i baffelröret från sekundärspegeln så syns att Celestron har gjort små cirkulära räfflor från baffelrörets mynning och ca 10cm in, därefter är ytan slät fram till det interna linspaketet ( flattener). Trots att utom också är målad med mörk matt färg så är det tydligt att reflektion uppstår. genom att fota genom tubens bakre baffelhål med en vanlig kamera visar sig ett tydligt ringmönster ( jag ska bifoga bilder senare, och förklara mer i detalj hur jag riggat min test), med en fuktgivande på ( astrozap i aluminium) minskade intensiteten hos ringarna tydligt..

    genom att tillverka ett litet rör med FLO-velour flocking paper och putta in i det inre   baffelröret så att i princip hela det främre baffelröret får samma typ av antireflexyta så reducerades ringartefakterna påtagligt, i kombo med fukthuven så blit det riktigt mörkt..

    det ska bli spännande att testa i fält

    mina observationer är alltså följande

    -använd alltid en fukthuv, det minskar reflektioner påtagligt

    -det kan vara värt att ”flocka” det inre baffelröret, det näst intill eliminerar ring-reflex-artefakter

    – Det är möjligt för ljuset att i en viss vinkel passera sekundärspegeln och lysa in i baffelröret och skapa starka reflexmönster i det bakre baffelröret, vet inte hur de kan släckas ut.. vare sig celestrons lösning eller addering av flocking gjorde någon egentlig skillnad.. reflexerna var för starka

    Det kvarstår att se om det ger effekt på det jag upplever som vinjettering..

    /Roger Wallberg

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.